Ongeval in fout
Heb je zonet een ongeval in fout gehad? Wat gebeurt er dan allemaal in de praktijk?
Welke stappen moet je ondernemen bij een ongeval?
Wanneer je een ongeval (in fout of niet in fout) hebt voorgehad, is het steeds belangrijk om de volgende stappen te ondernemen om alles in goede banen te leiden:
- Check of er gewonden zijn
- Verzamel zoveel mogelijk feiten over het ongeval (neem duidelijke foto’s van de situatie, de positie van de auto’s, de schade aan de auto’s, de staat van het wegdek…)
- Vul samen met de tegenpartij het aanrijdingsformulier in
- Voorzie steeds de nodige spullen in jouw auto (fluorescerende vest, europees aanrijdingsformulier, EHBO-kit…)
- Meld het ongeval aan jouw autoverzekeraar om de schaderegeling in gang te zetten
Meer details vind je in ons stappenplan voor wat je moet doen na een ongeval.
Hoe wordt bepaald wanneer je in fout bent bij een ongeval?
Je bent in fout bij een ongeval wanneer je als bestuurder een ongeval hebt veroorzaakt en aansprakelijk bent gesteld voor de schade. Je zal dan geen schadevergoeding ontvangen via jouw BA autoverzekering.
Wens je echter ook bij eigen aansprakelijkheid, een vergoeding te krijgen voor de geleden schade? Dan kan je aanvullend op jouw BA autoverzekering een omniumverzekering voor schade aan de wagen en/of een bestuurdersverzekering voor lichamelijke schade nemen.
Opgelet: de omniumverzekering en de BA autoverzekering voor jonge bestuurders voorzien meestal een franchise of vrijstelling. De vrijstelling is het bedrag dat je zelf dient te betalen bij het herstellen van de schade aan jouw eigen auto.
Autoverzekering berekenen
Door je autoverzekering te vergelijken, kun je gemiddeld € 144 per jaar besparen. In minder dan 5 minuten kan jij de beste prijs voor je autoverzekering berekenen.