Waarom blijft het zo moeilijk je autoverzekering op te zeggen?

Krijg jij het koud zweet als je nog maar denkt aan je verzekering na te kijken en over te stappen? Je bent niet de enige. Veel klachten bij de ombudsman voor verzekeringen blijven gaan over het opzeggen van je verzekering. Wat loopt er juist mis en hoe komt dat?

Wanneer mag je jouw autoverzekering juist opzeggen?

Je autoverzekering is geen Netflix-contract. Je mag niet zomaar zeggen dat het welletjes is geweest en de verzekering opzeggen. Wanneer mag je dat dan wel?

  • Drie maanden voor de jaarlijkse vervaldatum van je contract.
  • Éen maand nadat je een ongeval hebt gehad en je verzekeraar je op de hoogte heeft gesteld van de beslissing of je al dan niet wordt uitbetaald. Let op dat als je binnen de maand je verzekering opzegt, dat niet betekent dat je verzekering dan ook meteen stopt. Meestal geldt er dan nog een termijn van ongeveer 3 maanden voor je verzekering effectief wordt stopgezet. Laat dat zeker weten als je van contract wisselt zodat je geen drie maanden dubbel verzekerd bent en dubbel betaalt.
  • 30 dagen na het wijzigen van je verzekeringspolis. Denk bijvoorbeeld aan een verhoging van je premie of als bepaalde waarborgen anders worden ingevuld.
  • 30 dagen nadat je verzekeraar voor je nieuwe auto een verzekeringsvoorstel doet. Ben je niet tevreden met het voorstel van je verzekeraar, dan kan je binnen een maand een nieuwe verzekeraar zoeken.

Zoals je ziet, zit er dus meestal wel een tijdsdruk achter. Je autoverzekering opzeggen moet op heel specifieke momenten gebeuren.

Hoe zeg je jouw autoverzekering dan correct op?

Dus laten we zeggen dat je op tijd bent om je contract op te zeggen, wat al wat moeite kost. Nu moet je het contract nog opzeggen ook. Hoe doe je dat?

Het beste blijf een aangetekende brief rechtstreeks naar je verzekeraar sturen. Best niet naar je makelaar, want die kan niet beslissen over je contract. Je makelaar regelt gewoon communicatie. Je kan dus wel je makelaar laten weten dat je wilt opzeggen en vragen je te helpen met de opzegbrief.

In je opzegbrief moet staan:

  • Je polisnummer en vermelding welke verzekering je juist wilt opzeggen
  • Je persoonlijke gegevens zoals naam, adres, …
  • Je hoofdvervaldatum
  • Je handtekening

Waar loopt het mis?

1 op 5 dossiers bij de ombudsman van verzekering kwamen binnen rond fouten die door de nieuwe verzekeraar werden gemaakt. Administratieve fouten, zoals een verkeerd polisnummer komen vaak voor. Of de oude verzekeraar wordt niet op de hoogte gesteld. Daardoor betaalt de klant dan vaak dubbel.

Voor verzekeringnemers loopt het dan weer vaak mis omdat vele mensen niet op de hoogte zijn van de specifieke tijdsdruk achter het opzeggen. Of wat hun hoofdvervaldatum juist is.

Oké, en hoe gaat dat beter?

Je autoverzekering opzeggen zou je geen stressdromen mogen geven. Een verzekering dient om je te beschermen en je gemoedsrust te geven, dus als het een stressfactor wordt, loopt er iets heel mis. Enkele adviezen om het allemaal makkelijker te laten gaan:

  1. Volg je opzegging op. Je mag aan je nieuwe verzekeraar gerust een bewijs vragen van je autoverzekering. Zo weet je zeker dat alles goed verlopen is. Ook aan je makelaar mag je zeker navragen of alles goed verlopen is. Daar dient de makelaar voor!
  2. Laat zeker weten waarom je de verzekering opzegt. Als je jouw verzekering opzegt wegens een tariefverhoging, laat je dat best zo snel mogelijk aan je verzekeraar weten. Als je niets zegt, wordt aangenomen dat je akkoord bent met de tariefverhoging. Dan kan je pas opzeggen 3 maanden voor je hoofdvervaldatum.
  3. Vergelijk goed en op tijd. Je hoeft niet al je papierwerk op een paar dagen te proppen. Je kan op het voorhand al eens vergelijken en zien of je geen voordeliger tarief kunt vinden. Dan kan je het contract al aanvragen voor een latere datum of je makelaar laten weten wanneer het oude contract mag opgezegd worden en het nieuwe mag starten. Check hier eens of je autoverzekering nog wel optimaal is voor je.

Gelukkig wordt er ook op overheidsniveau nagedacht over het stroeve verloop van je autoverzekering opzeggen. Er is in 2019 een wetsvoorstel ingediend om de opzegtermijn te verkorten. Als dat wetsvoorstel aanvaard wordt, zou je elke maand je verzekering kunnen opzeggen. Dat wetvoorstel is nu ook doorgevoerd.

Verandering op komst: vanaf 1 oktober is je verzekering opzeggen makkelijker

Je verzekering opzeggen gaat een stuk simpeler worden. Door verschillende verandering in regels, zal de tijdsdruk achter je beslissingen afnemen.

1. Opzeggingstermijn verkorten

Na het eerste jaar je jouw verzekering opzeggen met een opzegtermijn van twee maanden, in plaats van de huidige drie maanden​.

2. Verlenging en opzegging

Verzekeringen die stilzwijgend worden verlengd, kunnen ook na het eerste jaar (vanaf de dertiende maand) op elk moment worden opgezegd met dezelfde opzegtermijn van twee maanden​​. Voor nieuwe contracten of contracten die vanaf 1 oktober 2024 stilzwijgend worden verlengd, geldt dat verzekeraars consumenten tijdig moeten informeren over hun opzeggingsrecht in het premievervaldagbericht​​.

3. Digitale opzegging

Het is niet langer verplicht om de opzegging via aangetekende brief te versturen. Je kan ook digitaal opzeggen, bijvoorbeeld via een elektronische handtekening of een digitaal formulier van de verzekeringsmaatschappij​​.

4. Simpeler overstappen:

Je kan je nieuwe verzekeraar of tussenpersoon vragen om de opzegging van hun oude verzekering te regelen. Dit recht moet de overstap naar een nieuwe verzekeraar vergemakkelijken​. Deze service krijg je via Verzekeringen.be sowieso al. We helpen je moeiteloos gratis overstappen.